Coronavirus varseltrekant. foto

Koronapandemien og reiseforsikring

Her finner du informasjon om reise og forsikring i forbindelse med koronapandemien (covid-19).

(Sist oppdatert 28. februar 2022 kl. 14.00)

Karantenebestemmelsene i Norge og regler om testing er nå fjernet. Det vil kunne ha betydning for reiseforsikringen din på hva som blir dekket og hva du skal gjøre dersom du blir syk.

 

Vi anbefaler våre kunder å last ned appen «Reiseklar» fra UD som til enhver tid gir deg oppdaterte reiseråd, reiseinformasjon og reiseregistrering i det landet/området du vurderer å reise til. Du finner også oversikten på UD sine hjemmesider her. 

Utenlandsreiser

Det er til enhver tid UD sitt reiseråd som avgjør om du har en gyldig reiseforsikring. Er det ikke reiseråd på avreisedagen gjelder reiseforsikringen som normalt. Forsikringen er gyldig for både vaksinerte og ikke-vaksinerte, også om du skulle bli smittet av korona på reisen. Dersom du oppholder deg i et land som får reiseråd mens du er der, har du fremdeles gyldig reiseforsikring under reisen. Dersom det igjen blir innført reiseråd på din avreisedato, dekker vi avbestilling.

Dersom du velger å reise til et land/område som har reiseråd, har du ikke gyldig reiseforsikring under reisen, uansett hva som skjer. Du vil heller ikke ha gyldig reiseforsikring dersom reiserådet bortfaller når du er på reise. UD fraråder fremdeles alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land/områder hvor det er reiseråd. Vi anbefaler våre kunder å følge reiserådene fra UD.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at Reiseforsikringen ikke dekker merutgifter som følge av:

  • innreiserestriksjoner, karanteneplikt eller andre retningslinjer fra utenlandske myndigheter, for eksempel mangelfull dokumentasjon eller smittetrykk i området.
  • karanteneplikt ved hjemreise fra utlandet. Dette gjelder ikke dersom du selv er blitt smittet. Karanteneplikt må dokumenteres av lege/myndigheter.
  • transportforsinkelser som følge av stengte grenser eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter.
  • pålagt og planlagt PCR-test etter krav fra myndigheter, transportører, hotell og lignende.

Avbestilling

Dersom du ikke har reiseforsikring fra før, husk å kjøpe dette før du bestiller reisen din. Da har du gyldig avbestillingsforsikring. Vi gjør oppmerksom på at avbestilling på grunn av at du er nærkontakt til en smittet, ikke dekkes.

Innenlandsreiser

Reiseforsikringen gjelder som normalt på innenlandsreiser og forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege.

Avbestilling av reiser på grunn av innreisekarantene etter utenlandsopphold, frykt for smitte eller myndighetenes råd om å unngå reiser, dekkes ikke.

Utenlandsreiser

Dersom det ikke var reiseråd fra UD på bestillingstidspunktet, dekker vi merkostnader dersom det blir reiseråd på avreisetidspunktet.

Hver oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker fremskyndet hjemreise dersom du velger å avbryte ferien eller landet/regionen får reiseråd mens du er på reise. Vi gjør også oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker avbestillingskostnader dersom du ombestemmer deg eller landet du skal reise til endrer innreisereglene sine etter bestilling.

 

Det er viktig at du i forkant av reisen setter deg inn i landets situasjon, da den kan endre seg raskt. Her finner du oversikten over land som har reiseråd.

Er du Reiseklar?

 Vi anbefaler våre kunder å laste ned appen «Reiseklar» fra UD, som til enhver tid gir deg oppdaterte reiseråd, reiseinformasjon og reiseregistrering i det land/området du vurderer å reise til.

Hva bør du gjøre?  

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisen ble kansellert, er reisearrangør/flyselskapet pliktig til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart kan du eventuelt melde saken inn til oss.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og ikke ble kansellert, må du innhente dokumentasjon på dette fra der du kjøpte reisen fra. Det kan være at du har krav på å få noe refundert fra reisearrangør, flyselskap etc. Når du vet hva du sitter igjen med utgifter kan du melde saken inn til oss.
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.  
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av ekstra utgifter, kan du melde saken til oss på Min Side og legge ved dokumentasjonen din.

Slik melder du skade til oss 

  • Du kan melde saken til oss når avreisetidspunktet er passert. 
  • Du melder saken til oss først når du vet hva du får refundert fra flyselskap, reisearrangører, hotell, bilutleie osv.
  • Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt på Min side. Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade.
  • Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan tap ved konkurs være dekket av banken eller kortselskapet. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådet sine nettsider.  

Ofte stilte spørsmål om reiseforsikring og koronapandemien

Nyttige lenker