Du kan i teorien kjøre med piggfrie vinterdekk hele sommeren, men det er verken anbefalt eller en god idé. Vinterdekk er nemlig laget av en gummi som holder seg myk på vinteren, noe som betyr at disse kan bli altfor myke på sommeren – og kan i verste fall gi farlige kjøreegenskaper. Det er viktig å huske på at det er sjåførens ansvar å sørge for at dekkene har tilstrekkelig med veigrep. Det kan derfor være lurt å følge med på vær og føre der du er.

Når må du ta av piggdekkene?
Fristen for å ta av piggdekkene er fra og med første mandag etter 2. påskedag. I Nordland og Troms og Finnmark er datoen satt til 1. mai. Piggfrie vinterdekk er ikke ulovlige å bruke hele året, men de er ikke laget for bruk i sommervær og gir økt bremselengde, mindre sidestabilitet og større sjanse for vannplaning enn sommerdekk. Det anbefales derfor ikke å bruke piggfrie vinterdekk på sommeren.

Hvilke krav er det til sommerdekk?
Minimumskrav til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men en mønsterdybde på 3 millimeter anbefales. Bilens kjøreegenskaper på vått føre reduseres i takt med mønsterdybden på dekkene.

Skal du skifte dekk selv?

Her finner du noen tips til hva det er lurt å tenke på.

  • Se til at bilen står på rett underlag og helst ikke på løs grus.
  • Ha en god jekk og sørg for at denne er riktig plassert under bilen. Se bilens instruksjonshefte.
  • Ikke beveg deg under en bil som kun står på jekk.
  • Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  • Sjekk mønsterdybden på dekkene før du setter de på.
  • Se til at hjulene plasseres riktig i henhold til rulleretning.
  • Stram til annenhver hjulmutter/bolt til alle er skrudd inntil. Ikke stram for hardt, da kan du skade gjenger eller felg.
  • Sjekk lufttrykket på dekkene.
  • Etter noe tids kjøring bør du etterkontrollere at hjulmuttere/bolter sitter.

Til slutt er det viktig å huske på at selv om du skifter til sommerdekk, bør du fortsatt være oppmerksom på vær- og føreforhold når du kjører. Som med alle typer dekk, er det viktig å tilpasse kjørestilen etter forholdene på veien.

Kilder: NAF, Statens Vegvesen