JBF har en historie som strekker seg tilbake til 1885. Nå er tiden moden for en fornyelse, og konsernet har derfor utviklet ny visuell profil med en oppdatert logo og tilhørende kommunikasjonskonsept.

– Med den nye profilen ønsker vi å løfte JBF-merkenavnet og synliggjøre at vi består av både en bank og et forsikringsselskap. Vi ønsket utvikle en identitet som er bedre tilpasset de digitale flatene og som samtidig reflekterer vår identitet i 2023, sier konsernsjef Helge Dalen i JBF.

Det viktigste består

Den visuelle identiteten er utviklet av byrået We Oslo. Markedsdirektør Ole Gjuv Pedersen i JBF har hatt overordnet ansvar for prosessen sammen med resten av Markedsavdelingen.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet. Selv om vi i dag ser litt annerledes ut, beholder vi det som har gjort oss unike i alle år. Vi skal fortsette å tilby gode bank- og forsikringstjenester, og gjøre det enkelt for våre kunder. Hos oss møter du fremdeles hyggelige rådgivere som ønsker å gjøre en forskjell, sier Pedersen.

Nye kundegrupper

Forsikringsproduktene til JBF har i en årrekke kun vært tilgjengelig for ansatte innen jernbanerelaterte selskaper og deres familier. I 2022 lanserte JBF en samarbeidsavtale med Revisorforeningen – som den første kundegruppen utenfor jernbanefamilien. Med avtalen fikk Revisorforeningens medlemmer tilgang til bank- og forsikringstjenester fra JBF. 

– Vi ønsket å utvikle en visuell profil som tar vare på vår stolte historie, men som samtidig føles vennlig og tidsriktig – også for nye kundegrupper. Nå er vi grønne og røde – eller vennlige og varme, som det også kalles. Det er en god beskrivelse av hvem vi skal være for våre kunder, sier Pedersen.

For deg, ditt og dine

Samtidig med de visuelle endringene lanseres også et nytt kommunikasjonskonsept og slagordet «For deg, ditt og dine». Kommunikasjonskonseptet handler om hva JBF skal levere til kundene og fungerer som en rød tråd i selskapets markedskommunikasjon.

Mer informasjon

 

PROSJEKTTEAMET i JBF: Fra venstre: Design og utviklingskonsulent, Kine Anita Schjerverud, digital markedsrådgiver Stine Foldvik, digital markedsansvarlig Bente Grevstad og markedsdirektør Ole Gjuv Pedersen.