Utdatert nettleser
Denne nettsiden vil gi redusert funksjonalitet i denne nettleseren. Vi støtter de fleste nettlesere med de nyeste versjonene som Chrome, Firefox, Safari og Edge.
Hvorfor trengs en oppdatert nettleser?
Finn det ut her og last ned nyeste versjon
Personvernerklæringen inneholder informasjon som du har krav på når JBF Bank innhenter og bruker personopplysninger om deg. Her kan du lese om hvorfor vi innhenter personopplysninger, hvordan vi behandler informasjon om deg, og hvilke rettigheter du har etter personvernregelverket.
Under kontaktinformasjon står det informasjon om hvordan du kan komme i kontakt med JBF Bank.
JBF Bank bruker personopplysninger om kunder og andre som vi har saklig og lovlig grunnlag for å behandle.
Her finner du eksempler på type personopplysninger som JBF Bank kan samle inn og lagre. Merk at personopplysningene som samles inn er avhengig av hvilket produkt eller tjeneste som tilbys deg som kunde.
Ved innsamling av opplysninger fra tredjepart, for eksempel fra andre banker/finansforetak, kredittopplysningsforetak og bankens misbrukerregister, vil du kunne bli varslet – med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er klart at du alt kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Banken vil også behandle transaksjonsopplysninger i forbindelse med bruk av våre tjenester.
Formålet med vår behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, finansiell rådgivning, fakturering og gjennomføring av bank- og finansieringstjenester, i tråd med de avtalene vi har inngått med deg. Vi vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir oss adgang til slik behandling, eller du har samtykket til slik behandling. Vi kan også behandle personopplysninger dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for banken.
Vi vil behandle dine personopplysninger til følgende formål:
Hva er en informasjonskapsel?
En informasjonskapsel (også kalt cookie) er en liten fil som nettleseren lagrer på datamaskinen eller enheten din. Informasjonskapslene identifiserer deg ikke personlig, og er ikke skadelige.
Vi bruker informasjonskapsler til å:
Du kan slå av og på informasjonskapslene selv, bortsett fra de tekniske, som må være på for at nettsiden skal fungere. Endringene kan du gjøre nederst på denne siden.
Hvilke informasjonskapsler benytter vi og hvorfor?
Teknisk nødvendige
Disse er nødvendig for nettsidenes kjernefunksjonalitet, for innlogging i nett- eller mobilbank og for å ivareta din sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten samtykke.
Analyseformål
Vi benytter analyseverktøy for å få innsikt i brukeradferd og måle trafikken, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet og brukeropplevelsen.
Når du er innlogget kan vi benytte din tidligere digitale aktivitet og data knyttet til deg som identifisert kunde for å kunne gi deg mest mulig relevant innhold.
Markedsføring
Vi kan benytte informasjonskapsler fra leverandører av nettannonser for å kunne gi deg relevant og tilpasset markedsføring i andre kanaler og nettsteder du besøker. Informasjonskapslene registrerer ingen personlige opplysninger på nettstedet og dataene er anonymisert.
Vi bruker Google Tag Manager for å administrere nettstedstagger som brukes av analyse- og markedsføringsverktøy. Google Tag Manager innhenter ingen informasjon selv, men styrer hvilke andre verktøy som kan brukes ut fra hva du har samtykket til.
Hvor lenge oppbevares informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Hvordan kan du velge bort informasjonskapsler
Du kan sperre for informasjonskapsler og slette dem i nettleseren din, hvis du ønsker det. Ved å ikke akseptere informasjonskapsler, kan du oppleve at våre nettsider ikke fungerer optimalt. Innholdet på nettsidene vil kunne oppleves som mindre relevant ettersom vi ikke kan tilpasse det for deg.
Målrettet markedsføring
Ved digital markedsføring rettes annonsene våre automatisk mot profiler som ligner på vår eksisterende kundegruppe, eller har interesser som vi antar at målgruppen vår har. Dette skjer ved kundelistevask, ved bruk av tjenestene Custom Audience på Facebook, Customer Match for markedsføring på Google og CRM matching hos Schibsted. Vi deler ikke noen av dine personlige opplysninger med Facebook eller Google, og epostadressen din eller telefonnummeret ditt blir slettet idet opplysningen blir lagt opp i annonsekjøpet.
Personopplysninger om deg vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til andre banker og finansforetak, samt til samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen.
I lovbestemte tilfeller vil vi bla. kunne utlevere personopplysninger til skattemyndigheter, gjeldsregister, samt andre finansforetak for å motvirke kriminalitet, gjennomføring av betalingstransaksjoner, kundeoppdrag og oppgjør. Ved utføring av betalingsoppdrag til eller fra utlandet vil tilhørende personopplysninger bli utlevert utenlandsk bank og/eller dennes medhjelper.
JBF Bank har også plikt til å utlevere opplysninger der du har inngått avtale om betalingstjenester knyttet til din konto med en annen betalingstjenestetilbyder (tredjepartstjenester i form av betalingsfullmakts-tjenester og kontoinformasjonstjenester). JBF Bank har ikke ansvar for tjenesten fra den andre betalingstjenestetilbyderen og det er denne tilbyderen som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger under denne avtalen.
Bruk av databehandlere (underleverandører): Overføring av personopplysninger til våre databehandlere, herunder bl.a. Eika og IT-systemleverandører, anses ikke som utlevering. Vi bruker databehandlere til å samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller vil vi inngå avtaler med og følge opp databehandler for å sikre at behandlingen av opplysningene er i samsvar med personvernregelverket og våre krav til behandling av personopplysninger.
Dersom det er aktuelt å behandle personopplysninger i land utenfor EU/EØS er det i personvernregelverket stilt særskilte krav til dette som vil bli fulgt opp.
Du har rett til å be om innsyn, korrigering eller sletting av personopplysningene JBF Bank behandler om deg, så fremt vi ikke har en lovbestemt plikt til å lagre opplysningene. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.
For å benytte deg av dine rettigheter kontakter du vårt personvernombud. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
For å kunne besvare din henvendelse ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg. Informasjon må sendes oss i sikre kanaler, for eksempel i tjenesten for sikker kommunikasjon i nettbanken og mobilbanken, du kan også sende oss e-post kryptert.
Innsyn i personopplysninger som oppbevares om deg
Du har rett til innsyn i opplysninger som er lagret om deg, herunder bl.a. kontaktinformasjon, produkter, avtaler, betalingshistorikk, etc. Dette kan du få ved å sende en skriftlig henvendelse til vårt personvernombud, se kontaktinformasjon under kap. 9 Behandlingsansvarlig – kontaktinformasjon.
I tillegg har du rett til å få informasjon om:
Unntak fra innsynsretten gjelder opplysninger som:
Rett til å kreve sletting
Du har rett til å be om at opplysningene dine slettes eller anonymiseres der hvor opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for eller vi ikke har et annet behandlingsgrunnlag.
Rett til begrenset behandling
Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
Rett til å protestere
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
Rett til dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss, og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille selv i vår nettbank og mobilbank.
Manuell behandling ved automatiserte avgjørelser
Vi kan i noen tilfeller bruke automatiserte avgjørelser, for eksempel automatiserte kredittavgjørelser i våre online-kanaler. Du vil kunne be om en manuell behandling i stedet, gi din mening eller bestride en avgjørelse som er basert på automatisert behandling, inkludert profilering, dersom en slik avgjørelse vil ha rettslige følger eller på annen måte påvirke deg i betydelig grad.
Retten til å klage på behandlingen
Dersom du mener at vi har opptrådt i strid med personvernregelverket, har du rett til å klage internt til vårt Personvernombud. Du kan sende en skriftlig henvendelse til adressen du finner under kontaktinformasjon.
Det kan for eksempel være aktuelt å klage dersom du ikke har fått tilstrekkelig informasjon om vår behandling av personopplysninger, du mener at dine rettigheter ikke er ivaretatt innen rimelig tid, eller du oppdager at opplysningene vi har lagret om deg er feil eller har kommet på avveie.
Du har også adgang til å klage direkte til Datatilsynet.
Datatilsynet
Postboks 458 Sentrum
0105 Oslo
Hjemmeside: www.datatilsynet.no
Behandling av personopplysninger reguleres av lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) og tilhørende forskrift, samt Europaparlamentets- rådsforordning (EU) 2016/679 (GDPR).
Her følger en oversikt over lovlige rettsgrunnlag JBF bank har for å behandle personopplysninger.
Du kan lese mer om personvern på Datatilsynets nettsider: https://www.datatilsynet.no/
Nødvendig for å oppfylle avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er for å oppfylle de avtalene vi har med deg.
Lovhjemmel og rettslig forpliktelser
Vi vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er:
JBF Bank kan uten hinder av reglene om bruk av personopplysninger, taushetsplikt og samtykke, bruke personopplysninger når det følger av annen lovhjemmel.
Berettiget interesse
Vi kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i banken.
Eksempler på berettigede interesser vi kan ha, er å analysere dine kundeopplysninger for å kunne gi deg relevante råd og tilbud, forbedre våre eksisterende produkter, ha innsikt i vår kundeportefølje og bevissikring.
Samtykke
I enkelte tilfelle ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, for eksempel til analyse og markedsføringsformål. Samtykket inneholder informasjon om behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke samtykket tilbake. Du kan administrere dine samtykker i vår mobil- og nettbank eller via vår hjemmeside.
Særlig om barns samtykker: Barn må være fylt 16 år for at et samtykke skal være gyldig. Dersom barnet er under 16 år er samtykket gyldig hvis det er godkjent eller gitt av den som har foreldreansvaret for barnet. Et ugyldig samtykke til bruk av personopplysninger har ikke innvirkning for gyldigheten, utformingen eller virkningen av en avtale om bank- og finansieringstjenester som gjelder barnet.
Jernbanepersonalets sparebank v/konsernsjef er ansvarlig for at opplysninger om deg blir behandlet i samsvar med gjeldene regler om personvern.
Jernbanepersonalets sparebank
Postboks 235 Sentrum
0103 Oslo
Personvernombud
Det er utnevnt et felles personvernombud for JBF Bank og JBF Forsikring.
Du kan ta kontakt med personvernombudet angående alle spørsmål om behandling av dine personopplysninger hos JBF Bank. Personvernombudet kan også svare på spørsmål om dine rettigheter etter personvernregleverket.
Kontaktinformasjon:
E-post: personvern@jbf.no
Telefon: +47 97 77 80 33