Personvern
Vår behandling av dine personopplysninger vil foretas i samsvar med personvernlovgivningen. Alle ansatte i JBF har taushetsplikt, og vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved oppbevaring og bruk av dine personopplysninger.
Nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger og hvordan vi ivaretar ditt personvern.
Har du spørsmål om ditt personvern, kan du kontakte vårt personvernombud.
Kontakt vårt personvernombud
- Ansvarlig i JBF: Bente Kristin Hopsnes
- E-post: personvern@jbf.no
Personvernerklæring - JBF Bank
Vår behandling av dine personopplysninger vil foretas i samsvar med personvernlovgivningen. Alle ansatte i JBF Bank har taushetsplikt, og vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved oppbevaring og bruk av dine personopplysninger.
JBF Bank, ved konsernsjef, er behandlingsansvarlig for de personopplysninger selskapet behandler om deg knyttet til selskapets tjenester.
Har du spørsmål om ditt personvern, kan du kontakte vårt personvernombud, Bente Kristin Hopsnes, på e-post: personvern@jbf.no.
Banken er behandlingsansvarlig for de opplysningene vi behandler om deg knyttet til bankens tjenester. Banken vil også kunne behandle dine opplysninger på vegne av andre produktselskaper du har avtaler med gjennom banken. Banken vil her være databehandler på vegne av disse selskapene. Dette kan f.eks. være Fremtind Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika kredittbank eller Eika Boligkreditt. Disse selskapene vil være behandlingsansvarlig for dine personopplysninger knyttet til avtalen du har der.
Personvernerklæring for produktselskapene i Eika, samt kontaktopplysninger for hvert selskap, finner du her.
Ønsker du å rette spørsmål direkte til Eika Boligkreditt, kan dette gjøres på e-post personvern.ebk@eika.no.
Nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger og hvordan vi ivaretar ditt personvern.
Personopplysningsloven med forskrifter, og personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 regulerer selskapets adgang til å behandle personopplysninger.
JBF Bank behandler personopplysninger knyttet til kunder og andre eksterne aktører i forbindelse med inngåelse og vedlikehold av bankavtaler. Dette er personopplysninger fra eksempelvis et søknadsskjema, ved bruk av betalingstjenester eller andre elektroniske løsninger, ved besøk på vår nettside eller andre henvendelser til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten. Vi vil ellers behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir oss adgang til slik behandling, eller du har samtykket til slik behandling. Vi kan også behandle personopplysninger dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for selskapet.
Formålet med behandling av personopplysninger er:
- Kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av bank- og finansieringstjenester, betalingsoppdrag mv. etter avtale med deg
- Kredittvurdering og oppfyllelse av andre krav i samsvar med finansavtaleloven og finansforetaksloven. Opplysninger vil her kunne innhentes fra kredittopplysningsforetak. I slike tilfeller vil du få informasjon om at kredittvurdering er foretatt.
- Styring og kontroll av bankens virksomhet
- Analyse og statistikk
- Forbedre våre eksisterende produkter eller for utviklingen av nye tjenester
- Gi deg mer relevante råd og relevante tilbud om våre produkter og tjenester
- For at vi skal kunne ha innsikt i vår kundeportefølje og porteføljens utvikling og lønnsomhet
- Markedsføring
- Vi ønsker å gi våre kunder relevant informasjon og markedsføring, og kan benytte nøytrale personopplysninger som navn, kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter du allerede har inngått avtale om, for hensiktsmessig markedsføring.
- Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer
- Vi vil etter regler i bla. finansforetaksloven behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med etablering og bruk av systemer for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko og annen relevant risiko.
- Forebygging og avdekking av straffbare forhold
- Vi vil behandle personopplysninger med formål om å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger rettet mot deg, andre kunder eller banken. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Vi er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim.
- Utlevering og deling av personopplysninger der dette er i samsvar med lov, der du har samtykket til dette eller der banken har en berettiget interesse for dette. Når vi kan utlevere, er nærmere beskrevet nedenfor.
- Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
- Når du benytter deg av våre elektroniske tjenester, kan vi registrere brukeratferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskinen eller mobile enhet som du anvender ved bruk av banktjenesten, datamaskinens/enhetens tilstand ol. Denne informasjonen vil vi bruke for å kontrollere at du er rett kunde som bruker den aktuelle tjenesten. Vi kan også bruke informasjonen i en risikovurdering for å tilpasse autentiseringsmetoden som skal benyttes for tjenesten.
- Ivaretakelse av bankens og kundenes sikkerhet
Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
Personopplysninger er opplysninger som kan knyttes direkte til deg som person, for eksempel fødselsnummer, adresse, telefonnummer og lignende. Slik informasjon er nødvendig for at vi skal kunne betjene deg som kunde og tilby banktjenester.
For å behandle særlige personopplysninger, det som ofte kalles sensitive personopplysninger, kreves et sterkere rettslig grunnlag enn ellers. Derfor må vi ha ekstra tydelige grunner for å behandle denne typen personopplysninger. Av de særlige personopplysningene er det særlig en kategori som gjør seg gjeldende for oss, i forbindelse med spesifikke tilbud: opplysninger om fagforeningsmedlemskap. Les mer om personopplysninger på Datatilsynets nettsider.
Vi behandler følgende kategorier av personopplysninger:
- Identitetsinformasjon som navn, fødselsnummer og kopi av legitimasjon
- Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse
- Opplysninger som er nødvendig for å inngå en avtale med deg, for eksempel økonomisk stilling, familieforhold mm.
- Finansiell informasjon, avtaleinformasjon, transaksjonsdata og kreditthistorikk
- Opplysninger for å ivareta lovpålagte plikter som hvitvasking og rapportering til offentlige virksomheter
- Særlige kategorier av personopplysninger, for eksempel medlemskap i fagforeninger for enkelte låneprodukter
- Opplysninger knyttet til kundebehandling, for eksempel tidspunkt, innhold i sak og plan for oppfølging
- Biometrisk data til bruk ved ansiktsgjenkjenning ved legitimering
For at behandlingen av personopplysninger skal være lovlig, så må den være basert på et rettslig grunnlag, som kalles behandlingsgrunnlag. Ulike behandlingsgrunnlag er beskrevet i personopplysningsloven. De som er mest relevante for JBF Bank er:
Oppfylle avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er for å oppfylle de avtalene vi har med deg.
Rettslige forpliktelser
Vi vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er:
- Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Regelverk knyttet til styring, kontroll og rapportering til myndigheter
- Bokføringskrav
- Krav og forpliktelser knyttet til kreditt- og betalingstjenester
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
Samtykke
I enkelte tilfeller ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, for eksempel til analyse og markedsføringsformål. Samtykket inneholder informasjon om behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke samtykket tilbake. Du kan administrere dine samtykker i vår mobil- og nettbank eller via vår hjemmeside.
Berettiget interesse
Vi kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i banken.
Eksempler på berettigede interesser vi kan ha, er å analysere dine kundeopplysninger for å kunne gi deg relevante råd og tilbud, forbedre våre eksisterende produkter, ha innsikt i vår kundeportefølje og bevissikring.
Hvilke personopplysninger vi samler inn, avhenger av forholdet ditt til oss, og hvilken rolle du har. Du kan være kunde, disponent, kausjonist eller verge.
Du vil bli informert om innhenting av informasjon, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Dersom vi ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendige for å ivareta avtaleforholdet, vil du bli informert om hva opplysningene vil bli brukt til, og at det er frivillig å gi fra deg disse opplysningene.
Opplysninger fra deg
Vi vil behandle personopplysninger som du gir til oss, eksempelvis i et søknadsskjema, ved bruk av betalingstjenester eller andre elektroniske løsninger, ved besøk på vår nettside eller henvendelse til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten. Dette gjelder der du er privatkunde eller har en rolle i en bedrift, organisasjon, forening e.l.
Tredjeparter
Vi vil innhente personopplysninger fra tredjeparter for å utøve våre tjenester. Typer informasjonskilder kan være:
- Offentlige etater og registre som Skatteetaten, Folkeregisteret, Brønnøysundregistrene og Grunnboken
- Andre Eika-selskaper
- Samarbeidspartnere
- Informasjon fra betalingstjenesteleverandører og andre for å gjennomføre betalinger; banker, avsendere og butikker
- Kredittopplysningsbyråer
- Gjeldsregisteret
- Andre foretak som kan utlevere personopplysninger til bruk i forbindelse med f.eks. markedsføring
- Offentlig tilgjengelige kilder
Kameraovervåkning og lydopptak
Vi foretar bildeopptak ved kameraovervåking av banklokaler og ved selvbetjente ekspedisjonssteder (minibanker og innskuddsautomater) med det formål å forebygge og avdekke straffbare handlinger. Vi kan også foreta lydopptak av telefonsamtaler. Ved lydopptak vil dette bli opplyst om i forkant.
Når du har et kundeforhold hos oss, vil vi kunne tilby deg produkter innen de kategoriene som du allerede har et avtaleforhold med oss om. Vi kan bruke følgende nøytrale opplysninger uten samtykke:
- Ditt navn
- Kontaktopplysninger
- Fødselsdato
- Hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om
Dersom vi ønsker å markedsføre produkter og/eller tjenester innenfor en annen produktkategori enn den vi, og du, har inngått avtale om, trenger vi samtykke fra deg. Du kan kontakte oss og kreve at vi ikke skal benytte dine personopplysninger i markedsføringsøyemed.
Hva er en informasjonskapsel?
Når du besøker nettsidene våre, lagres informasjonskapsler (også kalt cookies) i nettleseren eller på enheten din. En informasjonskapsel er en liten tekstfil, og disse inneholder informasjon om din interaksjon med nettsiden. Informasjonskapslene er ikke skadelige. Filene slettes automatisk etter en viss periode eller når nettsiden lukkes. Vi setter både egne informasjonskapsler og informasjonskapsler fra tredjeparter. Vi vurderer alltid nøye hvilke informasjonskapsler som settes, hvilke verktøy vi benytter og til hvilket formål.
Du kan selv administrere eller stenge av for informasjonskapsler i nettleseren din. Hvordan du gjør det kan du lese om her.
Vær oppmerksom på at blokkering eller sletting av informasjonskapsler kan påvirke funksjonalitet og brukeropplevelse.
Hva bruker vi informasjonskapsler til?
Vi bruker informasjonen internt i organisasjonen. I tillegg har vi avtaler med selskaper som lager nettstatistikk for konsernet. Vi sikrer at de personopplysninger som du gir oss ikke blir misbrukt, jf. reglene i personopplysningsloven. Det gjelder for eksempel den informasjon som du gir i skjema som sendes inn, informasjon om hvordan du bruker nettstedet og alle andre opplysninger som logges ved besøk.
Informasjonskapslene våre kan ikke spre skadelige programmer eller skade PC-en din på noen måte.
Vi bruker informasjonskapsler for at:
- Nettsidene skal fungere teknisk
- Nettsidene skal kunne tilpasses dine valg og innstillinger
- Vi skal kunne samle statistikk om hvordan nettsidene brukes, og dermed ha grunnlag for å kunne forbedre brukeropplevelsen
- Vi skal kunne se effekt av markedsføring, og dermed ha grunnlag for å optimalisere markedsføring og kommunikasjon
Hvilke tredjepartsverktøy benytter vi og hvorfor?
Digital analyse Som en viktig del av arbeidet med å lage brukervennlige løsninger benytter vi webanalyseverktøyet Piwik PRO. Dette brukes for å få innsikt i digital atferd og trafikktrender, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet, brukeropplevelsen og effektivisere markedsføring og kommunikasjon. Dette er generell statistikk som f.eks. hvilke typer enheter, nettlesere og operativsystemer som benyttes, hvilke sider som besøkes, hvordan navigasjon benyttes, tidspunkt for besøket og om besøk starter med klikk på en kampanje, søk eller annet.
For Piwik blir dataen lagret innenfor EU (Nederland). Du finner Piwiks personvernserklæring her. Informasjonskapsler som settes av Piwik starter på _pk eller _pp.
Markedsføring og kommunikasjon
Vi sender data til Google Analytics 4, som igjen deler data med Google Ads, for å måle effekt og tilpasse markedsføring og kommunikasjon. Dette er statistikk om hvilke tjenester som benyttes. Det innhentes separat samtykke fra deg før det settes informasjonskapsler til dette formålet.
Denne dataen blir lagret innenfor EU og/eller USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern, som du finner her. Informasjonskapsler som settes av Google Analytics starter på _ga eller _gid.
Hvor lenge lagres informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Personopplysninger om deg vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til andre banker og finansforetak samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen.
Overføring av personopplysninger til våre databehandlere anses ikke som utlevering.
I lovbestemte tilfeller vil vi bl.a. kunne utlevere personopplysninger til skattemyndigheter, gjeldsregister, samt andre finansforetak for å motvirke kriminalitet, gjennomføring av betalingstransaksjoner, kundeoppdrag og oppgjør. Vi kan også dele personopplysninger med andre foretak i Eika av hensyn til kundeadministrasjon, styring og kontroll, rapportering og markedsføring. Ved utføring av betalingsoppdrag til eller fra utlandet vil tilhørende personopplysninger bli utlevert til utenlandsk bank og/eller dennes medhjelper.
Banken har også plikt til å utlevere opplysninger der du har inngått avtale om betalingstjenester knyttet til din konto med en annen betalingstjenestetilbyder (Tredjepartstjenester i form av betalingsfullmaktstjenester og kontoinformasjonstjenester). Banken har ikke ansvar for tjenesten fra den andre betalingstjenestetilbyderen, og det er denne tilbyderen som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger under denne avtalen.
JBF har et sentralt kunderegister som inneholder alminnelige opplysninger om deg som navn, fødselsdato, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket selskap du er kunde i og hvilke tjenester og produkter du har. Fødselsnummer kan vi legge inn i det felles kunderegisteret til JBF når formålet er administrasjon av kundeforhold.
Vi vil ikke dele andre opplysninger til bruk for rådgivning, tilbud og markedsføring uten at du har samtykket til det.
Lagring av personopplysninger utgjør en behandling som krever et lovlig behandlingsgrunnlag.
JBF Bank vil lagre dine personopplysninger i samsvar med det behandlingsgrunnlag som foreligger. Når behandlingsgrunnlaget er bortfalt, vil opplysningene bli slettet eller anonymisert. Lagringstiden i våre ulike systemer vil variere, alt etter hvilket formål og bruk systemet skal ivareta. Lagrede personopplysninger vil derfor kunne slettes i ett system, men fortsatt være tilgjengelig i et annet system med et annet formål. Dette innebærer også at systemer tilgangsstyres slik at lagrede personopplysninger ikke er tilgjengelige for eller brukes til andre formål enn det behandlingsgrunnlaget tilsier.
For eksempel vil vi kunne lagre informasjon om avtaler og andre forhold av hensyn til å kunne dokumentere kundebehandling og forsvare et rettskrav inntil foreldelsesfrist er utløpt. Dersom behandlingsgrunnlaget vårt er ditt samtykke, vil imidlertid opplysningene bli slettet eller anonymisert dersom du trekker samtykket tilbake, med mindre vi har andre lovlige grunnlag for å lagre informasjon til annet formål.
Der vi avslår å inngå en avtale, vil vi for en begrenset periode lagre opplysninger om deg for å kunne underrette om avslaget, og for eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet, herunder at et avslag om banktjenester var saklig begrunnet. Ytterligere informasjon om reservasjon, retting og sletting av personopplysninger finnes i punkt 10.
Personopplysningsloven gir deg en rekke rettigheter når vi behandler personopplysningene dine. Nedenfor beskriver vi rettighetene, når de gjelder, og hvordan du kan benytte deg av rettighetene.
Du har følgende rettigheter:
- Innsyn
- Retting
- Sletting
- Rett til dataportabilitet (ta med registrerte opplysninger til en annen aktør)
- Begrensning av behandlingen
- Innsigelsesrett (rett til å protestere på behandlingen)
- Rett til å klage til tilsynsmyndighet
For å benytte deg av dine rettigheter kontakter du vårt personvernombud. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelsen skal være skriftlig og signert og kan sendes til:
JBF Sparebank
Att: Personvernombudet
Postboks 235 Sentrum
0103 Oslo
For å kunne besvare din henvendelse ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg. Informasjon må sendes oss i sikre kanaler. Du kan også sende oss e-post kryptert.
Innsynsrett
Du har rett til innsyn i og kopi av, med noen unntak, de personopplysninger som JBF Bank har registrert om deg, med noen unntak. Du kan få tilgang til informasjon om flere av opplysningene vi har registrert på deg ved å logge inn på JBF.no - nettbanken. Du kan blant annet selv administrere kontaktopplysningene dine, familie, bankkonto, reservasjoner og samtykker.
Korrigering av personopplysninger
Innenfor de rammer som blant annet er fastsatt i personopplysningsregelverket og annen lovgivning vil du kunne få rettet og oppdatere opplysninger om deg, dersom de er feil, ufullstendige eller unøyaktige.
Sletting av personopplysninger
Du kan be om at vi sletter eller anonymisert personopplysningene dine dersom:
- Du mener at personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de var innhentet til.
- Du ønsker å trekke tilbake et samtykke du har gitt oss, og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen.
- Behandlingen av personopplysningene ikke utføres i tråd med gjeldende lov.
Vi sletter eller anonymiserer registrerte personopplysninger når vi, i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning, ikke lenger anses å ha hjemmel for å oppbevare opplysningene. Dette gjelder for eksempel dersom du har trukket tilbake et nødvendig samtykke, eller formålet med behandlingen er oppfylt.
Begrensning av behandling av personopplysninger
Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
Rett til dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss, og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille selv via nett- og mobilbanken.
Profilering og automatiserte avgjørelser
Om vi ønsker å benytte dine personopplysninger i forbindelse med profilering, vil vi gi deg informasjon om den underliggende logikken bak den/de automatiserte avgjørelsen(e), samt forventede konsekvenser for deg, før profileringen skjer.
Vi kan i noen tilfeller bruke automatiserte avgjørelser, for eksempel automatiserte kredittavgjørelser i våre online-kanaler. Du vil kunne be om en manuell behandling i stedet, gi din mening eller bestride en avgjørelse som er basert på automatisert behandling, inkludert profilering, dersom en slik avgjørelse vil ha rettslige følger eller på annen måte påvirke deg i betydelig grad.
Dersom du mener at vi har brutt personopplysningsloven, så kan du ta kontakt med vårt personvernombud, e-post: personvern@jbf.no.
Eventuelle klager på selskapets behandling av personopplysninger om deg, kan også rettes til Datatilsynet.
Klagen kan sendes til:
Datatilsynet
Postboks 8177 Dep
0152 Oslo
For mer informasjon om denne klagemuligheten, se Datatilsynets hjemmesider.
Vi oppdaterer personvernerklæringen regelmessig for å gi deg korrekt informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Den til enhver tid gjeldende personvernerklæring vil være tilgjengelig her på vår nettside.
Sist oppdatert 21.10.2024.
Personvernerklæring - JBF Forsikring
Vår behandling av dine personopplysninger vil foretas i samsvar med personvernlovgivningen. Alle ansatte i JBF Forsikring har taushetsplikt, og vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved oppbevaring og bruk av dine personopplysninger.
JBF Forsikring, ved konsernsjefen, er behandlingsansvarlig for de personopplysninger selskapet behandler om deg knyttet til selskapets tjenester.
Har du spørsmål om ditt personvern, kan du kontakte vårt personvernombud, Bente Kristin Hopsnes, på e-post: personvern@jbf.no.
Nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger og hvordan vi ivaretar ditt personvern.
Personopplysningsloven med forskrifter og personvernforordningen (General Data Protection Regulation 2016/679) regulerer selskapets adgang til å behandle personopplysninger.
JBF Forsikring behandler personopplysninger knyttet til kunder og andre eksterne aktører i forbindelse med inngåelse og vedlikehold av forsikringsavtaler og skadeoppgjør. Vi vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir oss adgang til slik behandling, eller dersom du har samtykket til slik behandling. Vi kan også behandle personopplysninger dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for selskapet.
Formålet med behandling av personopplysninger er:
- Kundeadministrasjon, for å beregne riktig pris og gi korrekte oppgjør.
- For å oppfylle de forpliktelser vi har påtatt oss for gjennomføring av oppdrag og avtaler med deg som kunde, herunder fakturering.
- Kredittvurdering
- For å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll- og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov.
- Analyse og statistikk
- Forbedre våre eksisterende produkter eller for utvikling av nye tjenester
- Gi deg mer relevante råd og relevante tilbud om våre produkter og tjenester
- For at vi skal ha innsikt i vår kundeportefølje og porteføljens utvikling og lønnsomhet
- Markedsføring
- Forebygging og avdekking av straffbare handlinger, herunder bl.a. hvitvasking. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Vi er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim.
- Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
Når du benytter deg av våre elektroniske tjenester, kan vi registrere brukeratferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskin eller mobile enhet som du anvender ved bruk av forsikringstjenesten, datamaskinens/enhetens tilstand ol. Denne informasjonen vil vi bruke for å kontrollere at du er rett kunde som bruker den aktuelle tjenesten.
Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
Personopplysninger er opplysninger som kan knyttes direkte til deg som person, for eksempel fødselsnummer, adresse, telefonnummer og lignende. Slik informasjon er nødvendig for at vi skal kunne betjene deg som kunde og tilby forsikringstjenester.
For å behandle særlige personopplysninger, det som ofte kalles sensitive personopplysninger, kreves et sterkere rettslig grunnlag enn ellers. Derfor må vi ha ekstra tydelige grunner for å behandle denne typen personopplysninger.
Av de særlige personopplysningene er det særlig to kategorier som gjør seg gjeldende for oss i forbindelse med spesifikke tilbud og skadeoppgjør: Helseopplysninger og opplysninger om fagforeningsmedlemskap. Les mer om personopplysninger på Datatilsynets nettsider.
- Identitetsinformasjon som navn, fødselsnummer og informasjon knyttet til legitimering ved hjelp av BankID ved innlogging på Min Side.
- Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse.
- Betalingsinformasjon (kontonummer og KID og -historikk (fakturaer, innbetalinger, purringer og inkasso).
- Informasjon om forsikringsavtalene som er inngått og produktene som er kjøpt, inkl. søknadsskjema og bilder av objekt. Eksempler på informasjon om objektene det er tegnet forsikring på er reg.nr, kilometerstand, gnr. og bnr., størrelse på bolig, fødselsdato på barn, helseopplysninger og legeattester osv.
- Egenerklæringsskjema som inneholder opplysninger om du har utestående gjeld i annet selskap, om du har blitt oppsagt i annet selskap og om du har hatt flere enn tre skader de siste to årene.
- Skadeinformasjon, notatfelt om skaden og opplysninger i forbindelse med skadeoppgjør, opplysninger om tredjepersoner ved skadeoppgjør og eventuelle særlige kategorier av personopplysninger, som straffesaksopplysninger, doms- og bøteopplysninger eller helsemessige forhold (herunder legeattester).
- Opplysninger for å ivareta lovpålagte plikter som hvitvasking og rapportering til offentlige virksomheter.
- Opplysninger knyttet til kundebehandling som for eksempel tidspunkt, innhold i sak og plan for oppfølging.
For at behandlingen av personopplysninger skal være lovlig, må den være basert på et rettslig grunnlag, som kalles behandlingsgrunnlag. Ulike behandlingsgrunnlag er beskrevet i personopplysningsloven. De som er mest relevante for JBF Forsikring, er:
- Oppfyllelse av avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er å oppfylle de avtalene vi har med deg. - Rettslige forpliktelser
Vi vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er: - Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Regelverk knyttet til styring, kontroll og rapportering til myndigheter
- Bokføringskrav
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
- Samtykke
I enkelte tilfeller ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, f.eks. til analyse og markedsføringsformål. Samtykket inneholder informasjon om behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke samtykket tilbake. Du kan administrere dine samtykker på Min Side via vår hjemmeside. - Berettiget interesse
Vi kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i banken.
Eksempler på berettigede interesser vi kan ha, er å analysere dine kundeopplysninger for å kunne gi deg relevante råd og tilbud, forbedre våre eksisterende produkter, ha innsikt i vår kundeportefølje og bevissikring.
Hvilke personopplysninger vi samler inn, avhenger av forholdet ditt til oss. Du kan være forsikringstaker, begunstiget uten å være forsikringstaker, skadelidt, vitne, agent, behandler, utnevnt representant eller annen person knyttet til JBF Forsikring. Hvilke personopplysninger vi samler inn, er også avhengig av hvilke forsikringer du har hos oss.
Vi innhenter i all hovedsak opplysninger direkte fra deg. Personopplysninger som vi samler inn, kan blant annet være generelle identifikasjons- og kontaktopplysninger som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, kjønn, familiestatus, fødselsdato, barn, utdanningsbakgrunn og forhold til forsikringstaker, forsikret eller skadelidt.
Det kan også være andre identifikasjonsnummer som er utstedt av offentlige myndigheter, som fødselsnummer, registreringsnummer på kjøretøy, førerkortnummer og passnummer.
Økonomiske opplysninger og kontoopplysninger
Inntektsopplysninger, betalingskortnummer, kontonummer og kontoopplysninger, kreditthistorie, kredittverdighet, eiendeler, eiendommer og andre økonomiske opplysninger.
Helseopplysninger
For å gjennomføre enkelte av våre tjenester, må vi innhente og behandle særlige kategorier av personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger. Dette kan være informasjon som typisk inkluderes i journaler fra lege. Det kan være opplysninger om nåværende eller tidligere fysiske eller psykiske lidelser, helsestatus, opplysninger om skader, nedsatt funksjonsevne, operasjoner, personlige vaner (røyking, alkoholforbruk), reseptopplysninger, sykehistorie, arbeidsudyktighet, sykmeldinger og familiesykehistorie.
Andre særlige kategorier av personopplysninger
Informasjon om fagforeningsmedlemskap.
Opplysninger som er nødvendige for å levere produkter og tjenester, som for eksempel adresser og identifikasjonsopplysninger for forsikrede eiendeler (eiendommens adresse eller bilens registreringsnummer), opplysninger om tidligere uhell eller skader, skadeårsak, stilling som styremedlem eller partner, eller andre eierskaps- eller ledelsesinteresser i en virksomhet, samt opplysninger om andre forsikringer som du har.
Innhenting av opplysninger fra tredjepersoner vil normalt basere seg på ditt samtykke, med mindre det er snakk om innhenting av informasjon fra offentlige registre.
Dersom du for eksempel er skadelidt, begunstiget uten å være forsikringstaker, eller vitne, kan vi ha mottatt eller innhentet opplysninger fra offentlige eller private institusjoner eller andre i forbindelse med kjøp av forsikring eller skadeoppgjør.
Innhenting kan skje for eksempel fra:
- Infotorget (Folkeregisteret)
- Andre selskap i konsernet eller kredittopplysningsforetak
- Samarbeidspartnere
- Andre forsikringsselskap, FOSS og ROFF
- Kredittopplysningsbyråer
- Geodata (eks. eiendomsdata)
- TFF - Trafikkforsikringsforeningen
- OFV - Opplysningsrådet for veitrafikken
- Ulike behandlere og spesialister som for eksempel leger, sykehus og kiropraktorer
- Leverandører som for eksempel verksted og takstmenn.
I forbindelse med skadeoppgjør kan det være aktuelt å også innhente informasjon fra offentlige institusjoner som blant annet politiet, NAV, skattemyndighetene, domstolene og Brønnøysundregistrene.
Du vil bli informert om innhenting av informasjon med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Dersom vi ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendige for å ivareta avtaleforholdet, vil du bli informert om hva opplysningene vil bli brukt til, og at det er frivillig å gi fra deg disse opplysningene.
Når du har et kundeforhold hos oss, vil vi kunne tilby deg produkter innen de kategoriene som du allerede har et avtaleforhold med oss om. Vi kan bruke følgende nøytrale opplysninger uten samtykke:
- Ditt navn
- Kontaktopplysninger
- Fødselsdato
- Hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om
Dersom vi ønsker å markedsføre produkter og/eller tjenester innenfor en annen produktkategori enn den vi, og du, har inngått avtale om, trenger vi samtykke fra deg. Du kan kontakte oss og kreve at vi ikke skal benytte dine personopplysninger i markedsføringsøyemed.
Hva er en informasjonskapsel?
Når du besøker nettsidene våre, lagres informasjonskapsler (også kalt cookies) i nettleseren eller på enheten din. En informasjonskapsel er en liten tekstfil, og disse inneholder informasjon om din interaksjon med nettsiden. Informasjonskapslene er ikke skadelige. Filene slettes automatisk etter en viss periode eller når nettsiden lukkes. Vi setter både egne informasjonskapsler og informasjonskapsler fra tredjeparter. Vi vurderer alltid nøye hvilke informasjonskapsler som settes, hvilke verktøy vi benytter, og til hvilket formål.
Du kan selv administrere eller stenge av for informasjonskapsler i din nettleser: https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler/
Vær oppmerksom på at blokkering eller sletting av informasjonskapsler kan påvirke funksjonalitet og brukeropplevelse.
Hva bruker vi informasjonskapsler til?
Vi bruker informasjonen internt i organisasjonen. I tillegg har vi avtaler med selskaper som lager nettstatistikk for konsernet. Vi sikrer at de personopplysninger som du gir oss, ikke blir misbrukt, jf. reglene i personopplysningsloven. Det gjelder for eksempel den informasjon som du gir i skjema som sendes inn, informasjon om hvordan du bruker nettstedet, og alle andre opplysninger som logges ved besøk.
Informasjonskapslene våre kan ikke spre skadelige programmer eller skade datamaskinen din på noen måte.
Vi bruker informasjonskapsler for at:
- Nettsidene skal fungere teknisk
- Nettsidene skal kunne tilpasses dine valg og innstillinger
- Vi skal kunne samle statistikk om hvordan nettsidene brukes, og dermed ha grunnlag for å kunne forbedre brukeropplevelsen
- Vi skal kunne se effekt av markedsføring, og dermed ha grunnlag for å optimalisere markedsføring og kommunikasjon
Hvilke tredjepartsverktøy benytter vi og hvorfor?
Digital analyse
Som en viktig del av arbeidet med å lage brukervennlige løsninger, benytter vi webanalyseverktøyet Piwik PRO. Dette brukes for å få innsikt i digital adferd og trafikktrender, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet, brukeropplevelsen og effektivisere markedsføring og kommunikasjon. Dette er generell statistikk som for eksempel hvilke typer enheter, nettlesere og operativsystemer som benyttes, hvilke sider som besøkes, hvordan navigasjon benyttes, tidspunkt for besøket og om besøk starter med klikk på en kampanje, søk eller annet.
For Piwik blir dataen lagret innenfor EU (Nederland). Du finner Piwiks personvernserklæring her. Informasjonskapsler som settes av Piwik starter på _pk eller _pp.
Markedsføring og kommunikasjon
Vi sender data til Google Analytics 4, som igjen deler data med Google Ads, for å måle effekt og tilpasse markedsføring og kommunikasjon. Dette er statistikk om hvilke tjenester som benyttes. Det innhentes separat samtykke fra deg før det settes informasjonskapsler til dette formålet.
Denne dataen blir lagret innenfor EU og/eller USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern, som du finner her. Informasjonskapsler som settes av Google Analytics starter på _ga eller _gid.
Hvor lenge lagres informasjonskapsler?
Informasjonskapsler forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
Vi inngår databehandleravtaler med alle virksomheter som behandler personopplysninger på vegne av oss. Våre databehandlere kan ikke behandle personopplysningene dine på annen måte enn det som er avtalt med oss, og beskrevet i denne personvernerklæringen. Vi bruker databehandlere blant annet som leverandører av IKT-tjenester.
Overføring av personopplysninger til selskapets databehandlere anses ikke som utlevering. Slik overføring forutsetter imidlertid at det foreligger databehandleravtale som sikrer tilfredsstillende beskyttelse av personopplysninger hos databehandler. Slik overføring skjer for eksempel i forbindelse med behandlingen av skadesaker. Da vil relevante personopplysninger knyttet til skadesaken bli overført til våre leverandører/samarbeidspartnere CAB (motorvogn) i Sverige, In4mo (bygning) i Finland og SOS (reise) og Scalepoint (løsøre) i Danmark.
Registrerte personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, kan personopplysninger også bli utlevert til tredjeperson for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. Dette kan blant annet være takstfolk, andre forsikringsselskaper, banker og finansforetak.
Selskapene i JBF-konsernet har taushetsplikt om kundeopplysninger. Innenfor vår taushetsplikt vil vi utlevere personopplysninger til andre foretak i konsernet, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll-, og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. JBF har et sentralt kunderegister som inneholder alminnelige opplysninger om deg som navn, fødselsdato, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket selskap du er kunde i og hvilke tjenester og produkter du har. Fødselsnummer kan vi legge inn i det felles kunderegisteret til JBF når formålet er administrasjon av kundeforhold.
Vi vil ikke dele andre opplysninger til bruk for rådgivning, tilbud og markedsføring uten at du har samtykket til det.
Vi deler personopplysninger med andre forsikringsforetak i forbindelse med for eksempel regresskrav etter at en skade har blitt avgjort. Forsikringsforetaket som mottar personopplysningene, er behandlingsansvarlig for sin egen behandling av dem når det håndterer regresskravet.
Som bransjen for øvrig deler vi også personopplysninger med ulike registre som forvaltes av Finans Norge. Vi kan utlevere opplysninger til følgende dersom det er grunnlag for utlevering:
- FOSS: Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister for å forhindre og begrense forsikringssvindel.
- ROFF: Register over forsikringssøkere og forsikrede for å bedre og sikre risikovurdering ved premiefastsettelse, samt å redusere sannsynligheten for forsikringssvindel eller mangelfulle og feilaktige opplysninger.
- TFF Auto: Nasjonalt register over forsikrede kjøretøy.
- DBS - Dataassistert skadebesiktigelsessystem: Nasjonalt system for å kalkulere skader på kjøretøy.
- Nemnda for helsevurdering (NHV): Kan konsulteres ved inngåelse av personforsikring
- Naturskadepoolen: Fordeler utbetaling etter naturskader mellom forsikringsselskapene i henhold til markedsandeler.
- Koordinering.no: Koordinering av takstmenn ved større hendelser.
JBF kan utlevere personopplysninger til oppdragstakere som blant annet leverer skadebegrensningstjenester og skadeutbedring, og til selvstendige håndverkere. Relevante underleverandører kan være takstfolk, håndverkere og verksted, og ulike behandlere som kiropraktorer, leger og fysioterapeuter.
I noen tilfeller krever loven at vi utleverer opplysninger til andre parter, og slik utleveringsplikt går foran taushetsplikten. Blant annet gjelder dette utlevering til skattemyndighetene og til arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). I tillegg kan det forekomme utleveringsplikt til politi, domstolene, advokat/bobestyrer eller til tilsynsmyndigheter. I slike tilfeller vil opplysninger om deg kunne bli utlevert uten samtykket ditt.
JBF behandler personopplysninger hovedsakelig innenfor EU/EØS-området. Det kan bli nødvendig å overføre personopplysninger til et land utenfor EU/EØS-området (tredjelandsoverførsel), for eksempel for å utføre IKT-tjenester. Vi vil da sikre at personvernet blir godt ivaretatt gjennom å inngå avtaler med leverandører basert på kontrakter som garanterer et tilstrekkelig beskyttelsesnivå, for eksempel EU-Kommisjonens standard kontraktsbestemmelser for overførsel til tredjeland.
I særlige situasjoner og kun når det er nødvendig, kan opplysninger om deg bli overført til tredjeland uten at det foreligger kontrakter eller sertifiseringer som sikrer tilstrekkelig beskyttelsesnivå og uten ditt samtykke. Blir du for eksempel syk eller skadet mens du befinner deg på reise i et usikret tredjeland, vil JBF kunne overføre opplysninger om deg og forsikringsavtalen til sykehus, leger og annet helsepersonell på stedet, slik at du får den medisinske behandlingen du trenger. Overføringen er i disse situasjoner nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og nødvendig for å kunne fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav, samt at det kan være nødvendig for å beskytte dine interesser i situasjoner hvor du ikke er fysisk eller juridisk i stand til å samtykke til overføringen. Vi inngår ikke databehandleravtale med disse sykehus, leger eller annet helsepersonell.
JBF Forsikring vil lagre dine personopplysninger i samsvar med de behandlingsgrunnlag som foreligger.
Ved avtaleinngåelsen og under det løpende avtaleforholdet vil vi registrere og lagre opplysninger om deg og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel en eventuell begunstiget i forsikringen.
Opplysningene vil blant annet bli lagret i vårt kunderegister og i ulike saksbehandlingssystemer. Opplysninger, dokumenter og annen kundekommunikasjon, for eksempel e-post eller brev, vil bli lagret så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. Når behandlingsgrunnlaget er bortfalt, vil opplysningene bli slettet eller anonymisert. Lagringstiden i våre ulike systemer vil variere, alt etter hvilket formål og bruk systemet skal ivareta. Lagrede personopplysninger vil derfor kunne slettes i ett system, men fortsatt være tilgjengelige i et annet system med et annet formål. Dette innebærer også at systemer tilgangsstyres slik at lagrede personopplysninger ikke er tilgjengelige for eller brukes til andre formål enn det behandlingsgrunnlaget tilsier.
For eksempel vil vi kunne lagre informasjon om avtaler og andre forhold av hensyn til å kunne dokumentere kundebehandling og forsvare et rettskrav inntil foreldelsesfrist er utløpt. Dersom behandlingsgrunnlaget vårt er ditt samtykke, vil imidlertid opplysningene bli slettet eller anonymisert dersom du trekker samtykket tilbake, med mindre vi har andre lovlige grunnlag for å lagre informasjon til annet formål.
Der vi avslår å inngå en avtale, vil vi for en begrenset periode lagre opplysninger om deg for å kunne underrette om avslaget, og for eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet, herunder at et avslag om forsikringsdekning var saklig begrunnet. Ytterligere informasjon om reservasjon, retting og sletting av personopplysninger finner du under "Dine rettigheter".
Personopplysningsloven gir deg en rekke rettigheter når vi behandler personopplysningene dine. Nedenfor beskriver vi rettighetene, når de gjelder, og hvordan du kan benytte deg av rettighetene.
Du har følgende rettigheter:
- Innsyn
- Retting
- Sletting
- Rett til dataportabilitet (ta med registrerte opplysninger til en annen aktør)
- Begrensning av behandlingen
- Innsigelsesrett (rett til å protestere på behandlingen)
- Rett til å klage til tilsynsmyndighet
For å benytte deg av dine rettigheter, kontakter du vårt personvernombud. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelsen skal være skriftlig og signert og kan sendes til:
JBF Forsikring Gjensidige
Att: Personvernombudet
Postboks 235 Sentrum
0103 Oslo
For å kunne besvare din henvendelse, ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg. Informasjon må sendes til oss i sikre kanaler. Du kan også sende oss e-post kryptert.
Innsynsrett
Du har rett til innsyn i og kopi av, med noen unntak, de personopplysninger som JBF Forsikring har registrert om deg. Du kan få tilgang til informasjon om flere av opplysningene vi har registrert på deg ved å logge inn på JBF.no Min Side. Du kan blant annet selv administrere kontaktopplysningene dine, familie, bankkonto, reservasjoner og samtykker.
Korrigering av personopplysninger
Innenfor de rammer som blant annet er fastsatt i personopplysningsregelverket og annen lovgivning**,** vil du kunne få rettet og oppdatere opplysninger om deg, dersom de er feil, ufullstendige eller unøyaktige.
Sletting av personopplysninger
Du kan be om at vi sletter personopplysningene dine dersom:
- Du mener at personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de var innhentet til.
- Du ønsker å trekke tilbake et samtykke du har gitt oss, og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen.
- Behandlingen av personopplysningene ikke utføres i tråd med gjeldende lov.
Vi sletter eller anonymiserer registrerte personopplysninger når vi, i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning, ikke lenger anses å ha hjemmel for å oppbevare opplysningene. Dette gjelder for eksempel dersom du har trukket tilbake et nødvendig samtykke, eller formålet med behandlingen er oppfylt.
Selv om forsikringsavtalen du har med oss sies opp, vil opplysninger bli lagret frem til foreldelsesfristen for de aktuelle forsikringene er utløpt i tilfelle fremtidige erstatningskrav.
Begrensning av behandling av personopplysninger
Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
Rett til dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss, og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille selv på Min Side på jbf.no.
Profilering og automatiserte avgjørelser
Om vi ønsker å benytte dine personopplysninger i forbindelse med profilering, vil vi gi deg informasjon om den underliggende logikken bak den/de automatiserte avgjørelsen(e), samt forventede konsekvenser for deg, før profileringen skjer.
I visse tilfeller er automatiske avgjørelser nødvendige for å inngå eller gjennomføre en avtale med deg, uten at avgjørelsen er basert på en profilering. Dette kan være aktuelt, f.eks. ved kjøp av forsikringer på nett. Du vil i disse tilfellene ha en mulighet til å få avgjørelsen overprøvd av en fysisk person og mulighet til å bestride avgjørelsen. Hvis vi ønsker å gjennomføre automatiske avgjørelser utover dette, vil vi be om uttrykkelig samtykke fra deg.
Kundescore - eksisterende kunder på privatbilforsikring
Kundescore - eksisterende kunder på privatboligforsikring
Vi beregner pris på forsikring i forbindelse med tilbud, endringer og årlig fornyelse. Beregning av pris er en automatisert behandling, og profilering inngår som en del av prosessen for å beregne riktig pris i forhold til forsikringsrisikoen. I profileringen kan det inngå personopplysninger som for eksempel alder, adresse, bilnummer, boligtype og antall skader de siste fem årene. Det kan også inngå profilering basert på data fra tredjepart i prisberegningen. Beregning av pris på forsikring og behandling av personopplysninger er nødvendig for å kunne tilby forsikring. I prisberegningen for enkelte personforsikringsprodukter benytter vi også alder, utdannelse og yrke.
Beregning av pris på forsikring og behandling av personopplysninger er nødvendig for å kunne tilby forsikring.
Kundescore er et element som inngår i prisingen av privatbilforsikring M05 og privatboligforsikring P05 ved fornyelse av poliser. Kundescore beregnes på grunnlag av kundens skadehistorikk på skadeforsikringer hos JBF, betalingshistorikk og kundens overordnede produktbeholdning hos JBF. Formålet med kundescore er å danne et bilde av hvor sannsynlig det er at kunden opplever skader i fremtiden, slik at JBF kan justere årspremie på bilforsikring og boligforsikring deretter. Eksempelvis vil en kunde med svært mange skadekrav kunne få høyere årspremie.
I forbindelse med skadebehandling forekommer det automatiserte avgjørelser. Avgjørelsene vil være basert på selskapets forsikringsvilkår, hva forsikringen dekker, og informasjonen du gir oss i skademeldingen. Hvis en sak avgjøres basert på en automatisert behandling, vil du få informasjon om avgjørelsen og dine rettigheter i den forbindelse.
Dersom du mener at vi har brutt personopplysningsloven, så kan du ta kontakt med vårt personvernombud, e-post: personvern@jbf.no.
Eventuelle klager på selskapets behandling av personopplysninger om deg, kan også rettes til Datatilsynet.
Klagen kan sendes til:
Datatilsynet
Postboks 8177 Dep
0152 Oslo
For mer informasjon om denne klagemuligheten, se Datatilsynets hjemmesider.
Vi oppdaterer personvernerklæringen regelmessig for å gi deg korrekt informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Den til enhver tid gjeldende personvernerklæring vil være tilgjengelig her på vår nettside.
Sist oppdatert 21.10.2024.