Hopp til innholdet
Foto: Rune Granmo

– Trygt, enkelt og ryddig – akkurat som jeg liker det

Rune har jobbet med signalanlegg i jernbanen i over 20 år. Han var godt fornøyd med forsikringen han hadde – helt til han så hvor mye han kunne spare hos JBF. Nå anbefaler han selskapet videre til alle sine kollegaer.

Rune Håkon Granmo (41) bor på Skarnes i Sør-Odal kommune og lever et aktivt liv med kone, to barn og elghund. Han er glad i jakt og fiske, og bruker gjerne fritiden ute i skog og mark. Til daglig er han faglærer i signalfaget på Jernbaneskolen i Bane NOR – og har selv vært i jernbanen helt siden han startet som læregutt i 2003.

Han har hørt om JBF helt siden han startet på jernbanen, og beskriver det som et navn som stadig har «gått igjen» blant kollegaene.

– JBF har alltid hatt et godt rykte blant oss. Spesielt på bilforsikring. Men jeg ble faktisk kunde først i fjor.

Byttet fagforening – og forsikring

Rune hadde lenge vært kunde hos et annet forsikringsselskap, og var fornøyd. Men da han byttet fagforening og fikk henvendelse fra JBF, ble han nysgjerrig.

– De tilbød seg å lage et pristilbud. Jeg hadde ikke noe stort ønske om å bytte, egentlig – jeg var jo fornøyd der jeg var. Men da jeg så at jeg kunne spare flere tusenlapper i året, var det rett og slett en no-brainer. 

Rune foretrekker egentlig å la ting være som de er. Det satt derfor langt inne å bytte forsikringsselskap. 

– Jeg liker trygghet og forutsigbarhet. Derfor har jeg for eksempel aldri byttet bank. Men JBF-rådgiveren tok seg av alt. Hele prosessen var ryddig, effektiv og lite tidkrevende for meg. Det føltes trygt og enkelt, og det var det som utgjorde hele forskjellen. 

Dunder er Runes faste følgesvenn på jakt og tur i skogen.

Første test kom midt i elgjakta

Ikke lenge etter byttet, fikk Rune testet hvor godt forsikringen faktisk fungerte. Under elgjakten høsten 2024, et sted langt ute i skogen, gikk bilen hans plutselig i nødmodus.

– Jeg var ute med hunden, og det er jo ikke akkurat drømmescenario å stå der midt på jakt med en bil som ikke vil mer. Man blir ganske frustrert, sier han.

Men frustrasjonen gikk fort over. Rune logget seg inn på JBFs «Min Side», og fant raskt informasjon om at han hadde veihjelp gjennom REDGO.

– Jeg fant frem riktig nummer, ringte – og under to timer senere var bilen hentet. Det gikk så smidig at jeg kunne fortsette jakta samme dag. Jeg fikk låne bilen til broren min og alt ordnet seg.

Bilen ble fraktet til et verksted i Lillehammer, og allerede mandagen etter var verkstedet i kontakt. Rune fikk beskjed om at alt ble dekket.

– Det var ingen spørsmål, ikke noe frem og tilbake. Jeg meldte inn skaden og hørte ikke noe mer før bilen var klar. Ikke noe mas, bare helt smertefritt. Jeg pratet ikke med andre enn verkstedet. Den prosessen kunne rett og slett ikke blitt håndtert noe bedre, sier han.

Når skadeoppgjøret blir dagens snakkis

Rune har erfart hvor viktig det er at forsikring fungerer når det virkelig gjelder. Og han er ikke alene – i jernbanemiljøet blir skadesaker ofte et naturlig samtaletema blant kollegaene.

– Det er alltid noen som har opplevd noe – enten bilskade, hus eller reise. Da kommer forsikring raskt opp, og det er fort gjort å høre både skrekkhistorier og suksesshistorier, sier Rune.

Derfor synes han det er ekstra fint å kunne bidra med en positiv opplevelse.

– Jeg har faktisk anbefalt JBF til flere, nettopp fordi prosessen min gikk så smertefritt. Når noe skjer, er det viktig at det bare løser seg – og det gjorde det virkelig.

Han beskriver rådgiverne i JBF som imøtekommende og hjelpsomme, og understreker at kundeforholdet aldri har føltes tungvint eller styrete.

– For meg handler god forsikring om trygghet og forutsigbarhet. Når man kan dele den erfaringen med andre, betyr det mye.

Enkel skadehåndtering – også digitalt

Han understreker at også den digitale løsningen er en viktig grunn til at han er fornøyd kunde i dag.

– Jeg er innom Min Side nå og da, for å sjekke priser, kjørelengde og faktura. Det er veldig oversiktlig. Du ser totalpris med en gang, og det er lett å finne frem til det du trenger. Jeg synes brukergrensesnittet er skikkelig bra. Jeg savner faktisk ingenting, og jeg tror også eldre generasjoner fint klarer å navigere sidene til JBF.

NJF-medlemskapet gjorde det mulig

Gjennom medlemskapet i Norsk Jernbaneforbund fikk Rune tilgang til JBF. Og selv om han ikke er den som bruker alle rabatter og fordeler aktivt, er han glad for dette valget.

– Jeg kunne sikkert vært flinkere til å bruke medlemsfordelene mine, men nå er jeg i hvert fall kunde i JBF – og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg anbefaler det gjerne videre.

Er du NJF-medlem og nysgjerrig på JBF? 

La en rådgiver vise deg hvor mye du kan spare – enkelt og trygt. Se alle fordelene for NJF-medlemmer her.

Visste du at ...